prastol - 2020

MESTO: AMADEJ BEZOVŠEK, PRAMOD CHAIR, SLOVENIJA

Stol je zasnovan kot preplet pra materiala in modernega materiala. S tem v mislih sem izbral tudi ime PRAMOD(ern) CHAIR. Oblikovanja sem se lotil z namenom, da oblikujem moderen stol z izčiščeno konstrukcijo, ki premore le osnovne elemente potrebne za obstoj. Ko sem prišel do končne oblike sem ugotovil, da sta dva sklopa stola po obliki med sabo nadvse podobna, različne so le dimenzije. Prvi sklop je sestavljen iz sprednjih nog, naslona za roke in hrbtnega naslona. Drugi sklop pa sestavljajo stranice sedišča, zadnje noge in veznik med nogama. Ko sem se tega zavedal sem se odločil, da sedišče ne sme izstopati in krasti pogled stran od konstrukcije. Stol torej sestavljata dva materiala: konstrukcija je narejena iz masivnega hrastovega lesa, ki je površinsko zaključen s tehniko miljenja. Sedišče pa sestavlja osem palic narejenih iz epoksidne smole, ki je prozorna. Slednja se že nekaj let pogosto pojavlja v unikatnih kosih pohištva, ampak (po mojem mnenju) le redko na zanimiv in pameten način. Zato mi je bilo nadvse pomembno, da za njeno uporabo stoji pomen in, da v kombinaciji z lesom ne prevladuje temveč mu služi. Da s tem, ko ni opazna omogoča, da lepoto lesa vidimo še bistrejše.

2. MESTO: GAŠPER FABIJAN, KOZOLEC, SLOVENIJA

Verjetno je malo ljudem znana podoba bakroreza na naslovnici Laugierjevih Esejov, ki prikazuje prvinsko kočo. Štiri debla dreves, med njimi pa je postavljena strešna kostrukcija iz vej - prakonstrukcija, ki ne govori samo o idealiziranem začetku graditeljstva, ampak tudi o pomembnosti sožitja človeka z naravo. V našem prostoru obstaja edinstven pomnik take prvinske, arhitekture - kozolec. “Kozolec je kultura, ki najbolj določa prepoznavnost krajine v Sloveniji, skozi čas je postal del te krajine, kot drevesa in polja, kakor da bi tam od nekdaj stal.” Stele, 1955. Ljudje v kozolcih prepoznavajo neprecenljivo dediščino, vendar je ne glede na to, svojo pravo vlogo za vedno izgubil. Morda pa je prišel čas, da idejo kozolca, o prvinskem sožitju človeka z naravo in kakovostni uporabi lesa, prenesemo tudi na druge izdelke.  Začnimo s stolom. Stol dosledno citira konstrukcijo “toplarja” in je napravljen iz lesenih palic, ki se med seboj vežejo z zarezovanjem in mozničenjem kot pri kozolcih.   “Čeli” in “brana” zavetrujejo stol, dodatno togost pa zagotavlja sedalo iz akrilnega stekla, ki omogoča nemoten pogled na mogočno konstrukcijo stola.
Kakor je vklesana letnica postavitve na kozolcih, je leto izdelave zaznamovano tudi na stolu. Konci treh kovinskih prečk so pobarvani v barvo leta, ki jo je dločil inštitut Pantone. Kot poklon Kočevskemu gozdu je uporabljen les jelke, za temnejšo različico pa dimljen hrast. Hrast je namreč najbolj pogost konstrukcijski material kozolcev.

3. MESTO: ANDRAŽ RUDI VRHOVŠEK, HASHTAG, SLOVENIJA

Ležalni stol Hashtag črpa navdih iz lesa v najčistejšem (industrializiranem) stanju, ravne lesene deske. Deske s konstantno debelino omogočajo ohranitev in poudarjanje lepe teksture in strukturnih sposobnosti lesa. Zaradi tega in njegove skorajda arhitekturne konstrukcije je zasnova videti kot monolitna struktura. Hashtag se v svoji zasnovi nanaša na klasične ležalnike in ležalnike, kot je stol Adirondack Thomas Lee iz leta 1905. Zasnova se nanaša na Leejev stol z uporabo enega samega 3 metra dolgega lesa za izdelavo glavnih kosov. Taki spoštujemo gozd in material, ki nam ga daje.

POSEBNA OMEMBA: BÁLINT SZALA, CLOSER, MADŽARSKA

Pohištvo je klop za moža in pol z združitvijo dveh kmečkih stolov. Navdihnilo ga je tesno sedenje, ki lahko ustvari primeren ambient za družabna srečanja in negovanje naših osebnih odnosov. Če se pari ali odrasli z otroki želijo usesti, naj se resnično približajo tako v prenesenem kot v dobesednem smislu. Tradicionalni pristop se v našo sedanjo kulturo prenaša z avtentičnimi oblikami. Stol Closer odraža videz tradicionalnega pohištva, natančneje preproste, čiste linije kmečkih stolov. Stol elegantno uravnoteži oblikovanje, ljudsko umetnost in likovno umetnost.